Vid sex-tiden på onsdagsmorgonen den 27 maj kom  Gårdbybussen och chauffören   Leif Hansson och hans fru Ulla till Rasta terminalen. Där väntade en grupp  resenärer från Aktiva Seniorer. Nu äntligen skulle vi resa iväg på vår Sparris och Vinresa till Pfalz.
Bussen rullade iväg och Leif hälsade alla välkomna och påminde om att vi måste ha bälte på oss.
Det första stoppet gjordes vid Ekeröds rasta där de som ville kunde fika en stund.

Vid Ekerödsrasten.

Färden fortsatte mot Danmark men dessförinnan stannade vi i Gårdsstånga utanför Lund. Där klev vår guide under resan på bussen tillsammans med två kvinnor som också bokat sig för resan till Pfaltz.
Vår guide Jan-Ove Ahlgren från Skövde är kunnig och intresserad av olika sorters viner och har gjort många resor till Rheinland Pfalts för att berätta om vinodlingnns olika faser.
När alla var ombord på bussen hälsade Rune oss välkomna på resan. Leif fortsatte mot Öresundsbron och vidare till färjeläget i Rödby för överfart till Puttgarden.. Under båtresan fanns möjlighet att äta och även att göra inköp i den taxefree shop som finns på färjan.
När vi kommit en bit in i Tyskland föreslog Jan-Ove att vi skulle ha en vinprovning i bussen för att lära oss hur man doftar och känner med alla sinnen hur ett vin smakar.

Vinprovning i bussen, Birgit o Sven

Rastställe utmed vägen

Så kom vi fram till Median Hotell i Lehrte, där vi bodde första natten.

De små bilderna kan ses som bildspel. Klicka på en bild så blir den större. När bilden öppnas finns fyra symboler i vänstra hörnet.När du klickar på den första visas en ny bild. Om du klickar på nästa symbol startar bildspelet och den sista symbolen stänger bilden.

Efter frukosten på torsdagsmorgonen åker vi vidare ner mot Pfaltz. Efter middagen passerar vi Rhen och kommer in i Tysklands största vindistrikt, Rheinhessen. Efter en stund kommer vi till Tysklands minsta aktiva vinförening som heter Albieg. Chefen visar oss runt i anläggningen och därefter gör vi en Vinprovning. Efter vinprovningen får vi möjlighet att köpa av deras viner.
Vi kommer snart till Hotellet i Grosskarlbach och där blir vi väl mottagna och bjuds på ett glas vin av Hotellchefen.

Nästa morgon, fredagen den 29 maj, åker vi till Sparrisbonden Muller i grannbyn Gerolsheim. Där får vi se hans stora odling av vit sparris som sköts av några tusen rumäner. Hanteringen är rationell och allt går på löpande band. Muller har även en vingård där vi bl a kan köpa ett vin som passar till en sparrismåltid.
Resan går sedan vidare på den kända Deutsche Weinstrasse till  vinbyn Deidesheim där vi äter lunch. Efter lunchen besöker vi Weingut Kimisch för vinprovning och inköp.
Senare på kvällen kan vi följa med Jan-Ove på en promenad till den gamla kvarnen i Grosskarlbasch.

På lördagsmorgonen den 30 juni får vi lite sovmorgon men vid niotiden åker vi iväg till den katolska staden Speyer. Där kan vi shoppa, gå på tekniska museet eller besöka Domen i staden. Lunchen är lämplig att intagas på restaurangen i det gamla Stadsbryggeriet.
Efter besöket i staden Speyer åker vi till Weigut Brauns vingård för en vinprovning och där stannar vi kvar och deltar i Vinfesten på hans gård. Där finns många besökare och vi äter och dricker vin tillsammans med dem. Sven-Olof har sitt dragspel med sig och det höjer stämningen på festen
Vid !0-tiden på söndagsmorgonen åker vi iväg till Dudenhofen för att äta Sparrislunch i Stadthalle, ett hus som påminner om en svensk bygdegård. Mycket folk finns i lokalen och under åtta helger serverar man Sparrislunch i lokalen.Till lunchen kunde man få en "Shlose". Det är ett stort glas med hälften vitt vin och resten vatten.
Efter lunchen åker vi till byn Erpolzheim för vandring i vinfälten utanför denna lilla by. Genom vinfälten går en väg där man kan vandra till flera vinstånd för att köpa vin och mat.
Då vi kommer hem till hotellet serveras den sista gemensamma måltiden för den här resan. Imorgon efter frukost börjar resan tillbaka till Sverige.

Resan hem följer samma vägar som nerresan och vi övernattar på Hotell Median i Lerthe på måndagskvällen. Trots alla vin inköp under resan blir det ändå ett stopp vid Nielsens och Kalles innan vi tar färjan över till Danmark.
Innan vi kom till den svenska gränsen tackade Rune Jan-Ove för hans guidning under resan där vi fick ta del av hans kunskaper om viner, hans berättar konst och även de kluriga frågor han sysselsatte oss med.
Birger tackade Rune, Ulla och Leif för en väl genomförd resa som hade varit till allas belåtenhet.