Tidigt på lördagsmorgonen den 16 april stod en skara människor vid Rasta för att vänta in Gårdby Buss som är på väg från Öland. Redan 5,30 skulle vi åka iväg och bussen med chauffören Leif och hans fru Ulla kom i god tid.
Målet för resan var en tur till den Nordtyska staden Burg där vi skulle göra en övernattning och sedan vända hemåt igen på söndags-förmiddagen.

Resan ner mot Öresundsbron gick bra. Vi stannade och fikade vid Ekerörasten och något ytterligare ställe  gjorde att tiden försvann fort.
Rune hade också plockat ihop några kluriga frågor till en liten tävling för att få tiden att gå.
Inne i bussen var det skönt men utanför rutorna var sikten dålig med dis och småregn och solen syntes först när vi kom till färjeläget i Rödby.
Överfarten till Puttgarden tar bara 50 min och man får snabba på för att hinna äta någonting och eventuellt gå och handla i shopen.

När vi lämnat färjan och kommit på tysk mark fortsatte resan till shoppingplatserna Nielsen, Aldi och Kalles. Där kunde vi göra våra inköp av dryckesvaror.

När vi handlat färdigt vandrade vi en stund bland butikerna i centrala Burg som lockade med sina varor.
Den första bilden visar Rådhuset i Burg. Staden har sina anor ända tillbaka till 1200-talet och ligger på ön Fehmarn. Antalet boende i staden är ca 6000 personer.

I F A - Hotellet välkomnade  oss med sitt flaggspel.

Vi bodde på ett bra hotell och det fanns kokvrå på runneb och en härlig utsikt över kustområdet. Man förstår att kusten häruppe är ett semesterparadis för den tyska befolkningen. Det berättades att de kan sitta i bilköer 3 - 4 timmar innan de kommer fram till sina övernattningsställen. De inglasade altanerna gör att man kan vara i området långt innan det blir riktigt varmt.

Första bilden visar mannen som svarade för vin-och whiskey provningen. En trevlig person son var född i Österrike, uppvuxen i Norge och nu boende i Sverige. Med målande ord lärde han oss förstå vinprovningens svåra konst och hur man hanterar glaset för att känna den rätta doften och aromen från vinet. Efter vinprovningen åt vi en riklig och god Buffé i matsalen.
Under middagen hade någon uppmärksammat att "Bea" fyllde år och då blev det ett gemensamt gratulerande och Hurra-rop från oss alla.
Efter middagen var det några som orkade med ytterligare en provning. Denna gång handlade det om whiskey och rom. Det är ungefär samma procedur som vid vinprovning. Drycker som lagrats på sherryfat och whiskey som har en rökig smak. Dessa kan spädas ut med några droppar vatten för att få en mildare smak.

Vid halvtiotiden på söndagsmorgonen startade vi hemresan. Den följde samma rutt som vi åkt dagen innan. När vi kom till danska och svenska gränskontrollen fick vi besök av tullpersonal som ville se vilka som åkte i bussen. vid den svenska gränsen blev våra pass kontrollerade.
Några dagar senare hörde jag på radion att de nordiska länderna slopade passkontrollen mellan sig redan 1956.
Hemresan fortsatte med lämpliga stopp och vid Ekerödsrasten blev det ett längre stopp för att äta ordentligt innan vi var hemma.
Ordf Gun tackade Rune och Leif för en väl genomförd resa. Ulla och Inge-Mor tackades för att ha skött den inre servicen på ett trevligt sätt. Ulla hade bakat goda kakor som vi gärna smakade vid de olika fika stunderna.
Vi var alla överens om att det varit en trevlig resa men ack så hård blåst det var.