Måndagen den 18 september kunde vi resa iväg på en välplanerad höstresa till Norra Tyskland. Rutinerna var som många gånger förut. Leif o Ulla kom med sin Gårdby buss till Kalmar Rasta vid halvsextiden på morgonen. Med tanke på att det krävs en del förberedelser så hade nog de flesta av oss varit igång kanske två timmar tidigare.
När alla kommit till ro på sina platser hälsade vår Ordf Rune alla välkomna på resan ner till Tyskland.
 o Ulla hälsade oss också välkomna och berättade att vi skulle ta en fikapaus vid Ekerörasten.

Med tanke på den tidiga morgonen passade det bra med en fikapaus vid Ekerörasten. Inge_Mor hade gjort iordning bagetterna och Inga-Lill hade bakat den goda kakan.
Efter någon timme fortsatte resan och då delade Rune ut papper med kluriga frågor som fick oss att tänka på något annat.
Vid 13.00-tiden avgick färjan från Gedser. De flesta passade på att äta och handla något på färjan innan vi kom till Rostock.
Gårdbybussen har stor lastkapacitet och därför kunde vi stanna till både vid Calles och Aldi butikerna  för att köpa vårt behov av drycker för den närmaste tiden.
På kartbilderna har jag markerat de platser vi besökte och den sista bilden visar all badortsplatser som semesterfirande tyskar har att välja på.

Vid halvfemtiden hade vi handlat färdigt och lämnade shoppingplatserna och fortsatte mot Greifswald. Vid avtalad plats stod vår guide och väntade. Det var ett trevligt återseende eftersom Rainer  guidat oss vid andra resor i området.
Det var fortfarande ljust ute och vi begav oss till ett torg i Greiwfswald där Reinar började berätta om de närliggande byggnaderna på torget. Bilden med det korta tornet har varit postkontor i 120 år.
I en byggnad som nu är riven nära torget residerade Gustav IV Adolf under 5 månader 1806. Han var omtyckt här nere och införde en del svenska lagar. Bl a avskaffade han Livegenskapen och gav bönderna mera makt. Vi får komma ihåg att Norra Tyskland tillhörde Sverige under 170 år, fram till 1814. Under 1700-talet studerade 1500 svenskar vid universiteten i området.
Rainer berättade att husfasaderna var mycket dåliga 1988 men efter frigörelsen började renoveringarna och fem år senare såg allting bra ut.
Staden klarade sig från bombningar i krigets slutskede tack vare att Borgmästaren slöt fred med ryssarna och på så vis bevarades staden.
Efter en god och riklig frukost på tisdagsmorgonen åkte vi iväg till Peenemunde.
Vi stannade vid ett minnesmärke som rests till minne av  Gustav II Adolfs landstigning 1630 då han skulle deltaga i 30-åriga kriget.
Bilderna visar minnesplatsen och inskriptioner.
Texten på den första bilden är: "Tyska beundrare och vänner till hans folk reste stenen".
Efter slaget vid Lutzen 1632 då Gustav II Adole stu8pade  kom han åter till Wolgats. Denna gång skulle man transporter Kungens lik till Stockholm för begravning. Man fick göra ett 3 månaders stopp i Wolgats för Östersjön var isbelagd och inga fartyg kubde lämna hamnarna. Drottningen var också med och fick vara kvar i staden till isarna lossnade framåt våren.

På gångavstånd från Gustav II Adolfs minnesmärke ligger ett annat monument. Det är den nedlagda raketbasen som Hitler byggde före andra världskriget och som användes mellan åren 1936-1944. Här arbetade 15.000 ingenjörer och vetenskapsmän fram till 1944.  Raketbasen är idag ett museum.
Man tillverkade V2 raketer som bl a användes för beskjutning av Antwerpen och London. Bokstaven V i raketnamnet står för Vedergällning.
Chefen för raketbasen var Werner von Braun.
I närheten av museet  ligger ett Koldammskraftverk som har producerat energi för området.

Efter lunch fortsatte vi till Wolgats, där vi tittade på stadens byggnader. Det fina rådhuset från 1700-talet. Tog en fikapaus i det fina vädret och besökte S:t Patrikkyrkan med anor från 1300-talet.

Vi lämnade Wolgats med sina historiska miljöer och började återresan till Hotellet. Vi skulle hinna med en aktivitet till innan vi kom hem. Nämligen en Vinprovning på en restaurang. Där väntade Vinproducenten med ett antal vinsorter som vi skulle smaka på och naturligtvis ville vinproducenten gärna sälja några flaskor.
Även på onsdagsmorgonen fick vi lite sovmorgon och  kvart över nio åkte vi mot den polska gränsen. Innan vi kom till Polen stannade vi till på semesterorten Heringsdorf som ligger i närheten av den polska staden Swinoujscie.
Heringsdorf är den största badorten på ön Usedom. Här tillbringade Kejsar Wilhelm många sommardagar.
På bilden syns också en av Europas längsta havsbryggor, där man kan vandra, sola och tillbringa många timmar under vistelsen i området.
Vid tolvtiden på dagen passerade vi  gränsen till Polen och vi fick ta fram den polska valutan zloty. Vår guide varnade occ för eventuella ficktjuvar och bad oss hålla i plånböcker och handväskor. Den första bilden visar en rad marknadsstånd.
Inget obehagligt hände när vi vandrade på marknaden och det var ett otroligt utbud av varor och väldigt många marknadsstånd.
Under andra världskriget hade man bombat i området och då hade 25.000 människor dödats och de begravdes sedan i en massgrav.

Efter marknaden åt vi lunch i restaurangen som syns på bilden. Ägaren pratade svenska och hon berättade att hon arbetat på en restaurang i Västergötland några år.
Efter lunchen  fortsatte vi mot Mellenthin och passerade slottet där Johan Oxenstiärna var slottsherre i mitten av 1600-talet. Johan Oxenstierna var också Kansler vid Universitetet i Greifswald.
Idag är det hotellverksamhet i byggnaden.

Vid slottet ligger en gammal kyrka som vi besökte. Den har anor från 1500-talet och bänkarna i kyrkan är bevarade sedan början av 1600-talet.
På en väggmålning kunde man se Slottsherren som byggde kyrkan och man anser att han blev giftmördad av sin hustru. Hon fick sedan namnet Usedoms häxa.
Det berättades också att man hade biktning för hela familjen. Första bilden andra raden visar Biktplatsen.

Bilder från fiskrestaurangen.
Besöket i Mellenthin avslutades med middag på en fiskrestaurang och därefter fortsatte färden hem till Hotellet i Dammerow. Det var bra väder när vi kom hem och många valde att ta en promenad  i omgivningen.

Den sista dagen i Dammerow fick vi ingen sovmorgon. Då var det dags att börja hemresan och vi skulle hinna med ännu ett bpar besök innan Leif styrde bussen  mot Rostock.
Bilderna ovan visar Hotellet och inlastningen av våra resväskor.

Vid åttatiden lämnade vi Hotellet och efter någon timmes körning kom vi till Carl-Gustav Renskölds kapell i Riebenow. Rensköld var härförare i Karl II arme och blev senare General Major.
Efter besöket i Kapellet fortsatte vi till hans slott. Under rundvandringen på slottet kunde vi slå oss ner en stund och få en kopp kaffe.
Slottet har en speciell historia. I början på 1960-talet var byggnaden ett Ålderdomshem. I de stora rummen fanns kanske 4 - 6 bäddar i varje rum där de gamla sov och tillbringade sin tid.
Efter frigörelsen 1990 stängdes äldre verksamheten och slottet har idag Hotellverksamhet.Av någon anledning har Slottets kulturvärden bevarats och de flesta föremål från äldre tider finns kva
r.
Efter beöket på Renskölds slott var det än en gång dags för att ta farväl och tacka vår guide Rainerr Schwenke för hans intressant och lärorika guidning under de dagr vi varit i  Greifswalds området. Rune överlämnade en minnesgåva från oss alla.
Därmed var vår resa till Norra Tyskland tillänga och vår Hemresa kunde börja.
När vi kom till Rostock hann vi med ytterligare en liten shoppingrunda.
Sven-Olof framförde ett stort tack från oss alla för det arbete som reseledare och andra hjälpt till med för att vi skulle få en trevlig resa.