Aktiva Seniorers höstresa startade söndagen den 20 september,  då vi samlades vid Rasta i Kalmar. Gårdby bussen kom som vanligt i god tid och vid sextiden rullade bussen iväg söderut. Leif och Ulla informerade om säkerhetsdetaljer och han berättade att första stoppet blir vid Ekerörasten. Platsen ligger bra till för chaufförens vilorast och vi kan i lugn och ro inta vår bussfika.

Färden fortsatte sedan vidare över Öresundsbron och vi kom sedan fram till färjeläget i Gedser. Eftersom vi skulle till Berlin tog vi denna gång färjan till Rostock. Överfarten till Rostock tar nästan två timmar och det blir lite lugnare tempo och vi kan äta utan att jäkta.
Väl framme i Rostock passade vi på att besöka Bordershopen för att ha detta undanstökat vid resan tillbaka den 24 september.
Efter uppehållet i Rostock var det bara för Leif att följa med den strida strömmen av bilar på autobahn  till Berlin.
När mörkret började falla kom vi fram till vårt Radison Hotell som heter Park Inn och är ca fyrtio våningar högt och ligger på Alexanderplatz.

Kvällen avslutades med gemensam måltid i Hotellets matsal.

Guiden Rainer Schenke
Måndag 21 sept 2015
Vår guide Rainer Schenke hälsade oss välkomna på morgonen och sedan började en rundtur i Berlin. Vi passerade många historiska byggnader och vid några tillfällen stannade bussen och vi vandrade för att titta närmare på någon sevärdhet.
Vid rundturen passerade vi bl a de Nordiska ländernas ambassader, Brandenburger Tor med paradgatan Under den Linden.
Ett stopp gjordes vid Berlinmuren som finns kvar på några ställen. Muren byggdes i augusti 1961 och revs vid frigörelsen den 9 november 1989
Vi stannade också vid det område där Östtyska polisen Stasi fanns medsin verksamhet.
År 2005 invigdes ett minnesmonument för att hedra alla judar som dödades under 2:a världskriget.

Vid förintelsemonumentet kunde vi på avstånd se den Amerikanska Ambassaden och det tyska Riksdagshuset med sin runda kupol.
Det höga TV-tornet kunde vi se var vi än befann oss i staden. Vid rundturen märkte vi också att Berlin är en vacker stad och där finns många parker och grönområden.

Efter middagen lämnade vi Berlin för några timmar och åkte till ett våtmarksområde med kanaler och slussar. Innan vi kom fram till kanalerna stannade vi vid en kvarn för att äta middag. Där serverades en speciell maträtt som påminde om blodpudding blandat med korngryn. Helt ok att äta. Finns med i bildspelet nedan.  Området heter Spreewald och där väntade några kanalbåtar på att få ta oss med på en rundtur. Båtarna stakades fram av sina förare och det blev en lugn och rofylld färd i det lugna vattnet. Området  hade en viss nivåskilnad och därför fick vi slussas fram några gånger.

Tisdag 22 sept 2015
Efter frukosten på tisdagsmorgonen reste vi från Berlin.På den andra bilden nedan passerar vi Vattenfalls Brunkols kraftverk.  Färden gick mot Potsdam i delstaten Brandenbourg. Vi ska besöka Fredrik den stores sommarslott Sanssouci, från mitten av 1700-talet.
Vår svensktalande guide Liane Check berättade om slottet och parkområdet som omfattar ca 300 ha. På en av bilderna syns Fredrik den stores gravplats och där ligger också hans hundar begravda. Den stora kvarnen är också ett kännetecken för området.
Vid krigsslutet 1945 samlades de allierade på slottet Cecilienhof, utanför Potsdam,  för den så kallade Potsdamkonferensen efter Tysklands kapitulation.
Efter Tysklands delning kom området att tillhöra DDR fram till 1990.

Någo timme efter middagen fortsatte resan mot Dresden. Vid framkomsten till Dresden gjorde vi en kort rundtur med bussen och guiden Liane var med och berättade om de byggnader vi passerade. Övernattningen i Dresden var på Hotell Lilienstein, ett av " ibis" tre stora Hotellkomplex.

Onsdag 23 sept 2015
På onsdagsmorgonen fortsatte rundturen i Dresden och vi begav oss till Zwinger som var en del av Kurfurstepalatset som byggdes i början av 1700-talet. På första bilden syns den förgyllda statyn av Kurfursten av Sachsen,  August den starke, 1670 - 1733.
Zwinger är ett tavelgalleri med konstverk av de kända konsnärerna Rubens, Rembrandt och Rafael med flera.
Vid ett besök i Dresden måste man tänka på vilket öde som drabbade stadens befolkning i slutskdet av 2:a världskriget. De allierade total bombade staden och alla hus raserades eller brann i de bombanfall som gjordes mot staden.
Efter besöket på tavelgalleriet vandrade vi till Frauen Kirche som under många år var ett exempel på krigets förödelse. Tanken var att den bombade kyrkan skulle bevaras som en ruin och minnesmärke. Efter Tysklands återförening ändrade man sig och 1997 startade en insamling och återuppbyggnaden startade. Insamlingen av pengar gick bra och 2005 kunde den nya kyrkan invigas. Man hade då samlat ihop 1 miljard kr.

Under vandringen i staden kom vi till floden Elbe som rinner genom Dresden. Guiden berättade att floden ofta svämmar över på vårarna. I början av 2000-talet nådde Elbe 9 m över normalvattenstånd och då var det en besvärlig situation i staden.

Enligt det uppgjorda programmet hade vi ett besök kvar under eftermiddagen och därför steg vi på bussen och åkte till den kända Porslinsfabriken Meissen.
Tillverkningen av Meissen porslinet började i slutet av 1600 - talet då en geolog hittade den lera som gjorde det möjligt att tillverka porslin.
I porslinsfabrikens utställningslokal kunde vi se porslinsfigurer som kostade sexsiffriga belopp. Det fanns också en butik där den som så ville kunde handla en souvenir från Meissen.
På en av bilderna finns symbolen för äkta Meissenporslin och det är flaggorna med två blåa  korslagda svärd.
Resan tillbaka till Dresden  tog inte så lång tid och när vi kom hem var kvällen fri för egna aktiviteter. Några valde att besöka en lokal marknad och eftersom affärerna var öppna fanns det möjlighet att handla något. Affärskedjora i Dresden är som i alla andra stora städer och vi kände igen många av namnen på butikerna.

Hela torsdagen användes för hemresa. Vid halvsjutiden tog vi farväl av Dresden och åkte samma väg tillbaka som på nerresan. Hemresan gick bra och chaufförens vilopauser och båtresan gjorde att tiden gick ganska fort.
När vi närmade oss Rostock blev Rainer Schenke avtackad för sin intressanta och kunniga guidning under resan. Även Rune, Ulla o Leif tackades för sina insatser som gjort att det blev en trevlig resa.