Bornholm 15-17 augusti 2016.
22 Aktiva Seniorer reste tillsammans med lika många från Färjestadens SPF avdelning.

Fikapaus
Med Gårdbybuss tog vi oss ner till Ystad där en stor Katamaranfärja skötte transporten till Rönne, Bornholms huvudort. Denna sjöresa bjöd på fint väder och tog 1 tim. och 20 min.

Ombord på båten
Väl i Rönne åkte vi till hotell Griffen där vi checkade in. Här bjöds det på äkta danska smörrebröd, som vi avnjöt tillsammans med en Tuborg och, för en del, ”en lille en”.

Dag 2 startade vi med ordentlig och god frukost (morgenmad på danska). Kl. 09 mötte vår guide upp och var med oss hela dagen fram till 17. Vi ”gjorde” norra delen. Den mest kuperade. Intrycken var många. Här var det minsann lätt att få tag i rökt fisk av alla de slag. Gott om rökerier, även om väldigt många små fått lägga ner. Detta av ekonomiska skäl, men också myndighetskrav som kostade alldeles för mycket att åtgärda. Vi var bl.a. inne på ett gammalt rökeri, som idag fungerar som museúm.

Kvinna som vaktar röken
Vid den berömda borgen av det som återstod av Hammershus, stannade vi till en tim. så att de som ville och orkade gå, kunde göra ett besök uppe i borgen. Här regerade ärkebispen i Lund på 1600- talet.

Borgen Hammershus
Ca. 38000 bor på Bornholm. På huvudorten Rönne är ca 17000 bosatta. Dessvärre är invånarantalet vikande, och det föds allt färre barn. Skolor stängs mm., ja vi känner igen detta…

Sista dagen, dag 3. Vi åt en god och rejäl frukost. Vår guide höll tiden och vi kunde åka iväg 09, enligt programmet.

Idag var det södra delen som stod på programmet. Här finns Bornholms berömda stränder. Med vit, väldigt finkornig, sand.

Också åkte vi runt Almindingen. Bornholms största skog, som hade en egen historia. På 1800-talet skövlades den skog som då fanns. Man ville ha virke till att både bygga upp hus och även till uppvärmning. Det gick så långt att danska regeringen fattade ett beslut till plantering. Man anställer en ansvarig, som började med att bygga en stenmur runt hela detta stora område. Detta för att förhindra böndernas djur att beta av de nysatta skogsplantorna. Bönderna ville ha tillgången kvar till området. De rev ner muren lät sina djur gå in och beta. Ohållbart om man nu ville ha en skog. Detta slutade med att den ansvariga för skogsplanteringen beslagtog djuren, för att senare auktionera ut dessa. D.v.s. bönderna tvingades köpa tillbaka sina egna djur. Det fick effekt. Skogen började växa. Man byggde upp ett torn på den högsta punkten ”Rytterknaegten og kongenmindet” för att kunna njuta av utsikten över området. Skogen växte sig så småningom så hög att man fick bygga på det här tornet till dubbla höjden.

Bild över tornet
Färden gick vidare till mysiga platser och lockande badvikar. På vägen stannade vi till en kort stund för att besöka Bornholms största rundkyrka.

Rundkyrkan
Klockan blev 14. Det var dags att ta farväl av vår guide, som verkligen förmedlade Bornholm på ett fint sätt, och sätta oss vid dukat bord med linnedukar och dito servetter på hotell Fredensborg för att avnjuta en riktigt god sillbuffe´. Även här tillsammans med Tuborg och en Bornholmare.
Nu kunde vi inte ”dra” på resan längre. Vår Katamaran väntar i hamnen och vid avgång finns vi ombord.
En riktigt bra resa. Stort tack till Leif och Ulla på Gårdbybuss som arrangerat. Alla resenärer instämmer.