För något år sedan fick föreningen en inbjudan från en skeppare som kör turer på Göta kanal om vi ville följa med på en resa i augusti 2018. Rune skickade ut anmälan till våra medlemmar och intresset var stort och resan blev fulltecknad.
Fredagen den 17 augusti var det dags att resa iväg och vi stod som vid tidigare resor och väntade på Gårdby bussen med Leif och Ulla som färdledare.

Strax efter åtta på morgonen hade Leif kommit till den sista påstigningsplatsen och vi började färden mot Mariestad, där vi skulle övernatta på Hotell Rattugglan.
När alla var ombord på bussen hälsade Rune oss välkomna på resan och berättade vad som skulle hända den närmaste tiden.
Resan fortsatte och Rune berättade om Göta kanals historia varvat med några mer skämtsamma berättelser bl a från en bok om ölanningars seder och bruk. Boken heter Ölänningar.
Chauffören Leif behöver sina raster och när vi närmade oss Mullsjö passade det bra med en bussfika. Vi blev bjudna på en ost och skinksmörgås samt en god kaka som Inge-Mor och några damer gjort i ordning.
Det var fint väder på rastplatsen och nedan kan ni se några bilder från omgivningen.

Efter fikapausen fortsatte resan några timmar och vi kom sedan fram till Stenstorp. En plats där vi skulle äta lunch på restaurang Fyrvaktaren och sedan besöka Dahlénmuseet.
Maten smakade bra och vi vandrade sedan till det kända muséet som visar en del av alla de uppfinningar som ortens son; Gustaf Dalén, har framställt.
Gustaf Dalén föddes 1869 på en gård i Stenstorp utanför Mariestad. Han dog 1937. Föräldrarna märkte hans studiebegåvning och han utbildade sig till civilingenjör. !906 fick han anställning vid AGA fabriken och tre år senare blev han chef för företaget.
Dalens uppfinningar gjorde att Agafyren blev världsledande med sitt blinkande sken utmed kusterna. Han upfann bl a det blinkande ljuset och att fyrarna  släcktes när det blev ljust ute.
Det stora genombrottet för Agafyren kom 1911 då Panamakanalen skulle byggas.
1911 hände en tragisk olyck när Dalen skulle göra ett experiment. Något blev fel och en explosion gjorde att han förlorade synen på bägge ögonen.
1912 tilldelades Gustaf Dalen Nobelpriset i Fysik.

Första bilden visar det gamla tingshuset i Stenstorp där Dalensällskapet har sitt museum. Museet blev färdigt 1996 och där finns föremål och uppfinningar från Dalens yrkesliv.
Dalen hade en optimistisk syn på tillvaron och blickade alltid framåt.
Företaget AGA med Dalen som VD utvecklade många uppfinningar. Han uppfann klippapparaten, solventilen och glödnätsbrytaren som gjorde att de blinkande fyrarna kunde aoutomatiseras . På bilderna syns Agas första radioapparater, en färg tv från 1952 och Aga bilen som ritades i Belgien och tillverkades i Tyskjand.

Aga tillverkade linser till sina fyrar och på första bilden syns en lins som även kunde användas vid filminspelningar.
Bilden därefter är den tekniska apparat som användes när Sveriges Radios paussignal skulle spelas upp, "Storm och böljor tystnar ren....".Även det en uppfinning av Dalen.
Därefter solventilen och Glödnätsbytaren som gjorde att man automatiskt kunde byta glödnätsväven.
Sista bilden visar Aga-spisen som blev en stor framgång i de större hushållen. Den går att köpa även idag och kostar då ca 135.000 kr.

Innan vi åkte iväg till vår skärgårdsskryssning på Vänern bjöd Inge-Mor o Rune oss till rum 318, där de bjöd på ett glas vin.

Vi lämnade hotellet och åkte ner till hamnen i Mariestad. Där klev vi ombord på Bellevue för vår skärgårdskryssning till Sjötorp.Den första hamnen där Vänern går över i Göta kanal. Kaptenen på båten Bellevue hälsade oss välkomna ombord för en skärgårdskryssning med 2-rättersmeny.
Det blev en trevlig kväll ombord på båten. En värmlänning berättade västgötska histspelade dragspel och däremellan var det sång och musikunderhållning.
Efter några timmar på Vänerns vatten kom vi fram till Sjötorp, med sina tre slussar och Bellevue kunde lägga till vid kajen. Vi lämnade båten och åkte med vår buss tillbaka till hotellet i Mariestad.
Vänern är Sveriges största insjö med 22 000 öar. Ska man åka bil runt Vänern blir det en sträcka på ca 42 mil.

Vi kunde ta det ganska lugnt på lördagsmorgonen och efter frukosten åkte vi tillbaka till Sjötorp där vi skulle gå ombord på vår kanalbåt för en 5 timmars resa på Göta kanal.
Kaptenen hälsade oss välkomna ombord och nu var det fullt av resenärer på båten. Vi var 190 personer men det fanns plats för 220 st.
Vår kapten berättade att han kört kanalturer i 36 år.
Byggandet av Göta kanal är det största projekt som genomförts i Sverige. Greve Baltsar von Platen startade bygget 1810 och Göta kanal var färdigbyggd 1832.
Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern och till Mem vid Slätbaken. Den är 190 km lång och har 58 slussar.
Man började gräva vid Motala och efter ett tid grävde man på ett 15-tal platser. De som grävde var indelta soldater och som mest grävde 58.000 personer. Ytterligare 2000 personer var också med och grävde. T ex 200 deserterade ryska fångar.
På första bilden i raden ovan syns  ”Vattentrappa” av Bengt Olson 2007
Vid 175-årsjubileet i Sjötorp avtäcktes den stora skulpturen till minnet av de 58 000 personer som med sina 116 000 händer grävde Göta kanal, från Sjötorp till Mem, under åren 1810 till 1832. Trappan består av stenblock i bohusgranit. Skulpturen finns vid varvsbassängen i Sjötorp.
Därefter kommer ett godsmagasin. När kanalen var färdig revs alla byggnader som inte behövdes längre. De andra fick vara kvar.
Det finns fina cykelvägar utmed kanalen.
Man har bevarat några gamla stenhus som var bostad till Slussvakterna och deras familjer.

Vid elva-tiden stannade båten till vid Lyrestads hembygdsmuseum. Ordf berättade att byggnaden renoverades 1976 och sedan dess har det varit museum. Man har byggt upp olika miljöer.Andra bilden visar några gamla plogar och på den tredje  bilden visar han en gammal tvättvagga. Han berättade att hans mamma blev väldigt glad när hon fick en sådan för länge sedan.
Andra miljöer var en vävhörna och telefoner från förr i världen. Där fanns också skomakeri föremål och interiörer från en handelsbod.
Sista bilden visar kanalbåten Bellevue som vi åkte med.

Vid ett-tiden lämnade båten Lyrestad och vi tog plats i kajutan för att inta dagens lunch. Maten smakade bra och vädret var behagligt och vi kunde vandra runt på båten och titta på slussportarna och vattenmassorna som strömmade in mellan portarna och lyfte båten till nästa slussning. Kapten Sonny berättade att det används ca 700 000 liter vatten vid varje slusning.